مقالات و یادداشت ها

مجلس دوازدهم و رسالت نمایندگان

نویسنده : طاهر جانی

آوای سنت : با مشخص شدن تکلیف حوزه های انتخابیه برای معرفی نمایندگان بهارستان، انتخابات این دوره مجلس شورای اسلامی در حالی به پایان رسید که در برخی از حوزه ها کار به مرحله دوم کشیده است و کاندیداهای این مرحله فرصتی دوباره برای پیوستن به صحن بهارستان در پیش رو خواهند داشت.

یکی از نکات برجسته در انتخابات امسال، ثبت نام تعدادی زیادی از چهره های جوان برای قرار گرفتن در کوران رقابت نفس گیر بوده است‌ به طوری که همین تعدد نفرات باعث شد تا پاره ای از حوزه ها منتطر برگزاری انتخابات در دور دوم باشند‌

همان گونه که در خبرها خواندیم شماری از نمایندگان مجلس فعلی نیز نتوانستند به دلایلی نامه تایید صلاحیت بگیرند با این حال با انتشار بیانیه به تشویق مردم برای مشارکت در انتخابات پرداختند که این مسئله درایت و نگاه مثبت ایشان نسبت به حساس بودن روند انتخابات را به اثبات می رساند‌.

ایران امروزی در عرصه بین المللی از چند سو هدف آماج سم پاشی های دشمنان قسم خورده قرار گرفته است. از یک سو جنگ اسرائیل بر علیه غزه و همسویی نظام اسلامی و ملت ایران در حمایت از مردم مظلوم فلسطین موجبات نارضایتی شدید حامیان رژیم اشغالگر را فراهم آورده و رهبران آنها متناوبا نتیجه نقش ایران در این عرصه را باعث تثبیت یک شکست نگین بار دیگر برای بنیامین نتانیاهو جلاد خونخوار غزه قلمداد می کنند. از سوی دیگر جنگ روسیه و اوکراین را شاهد می باشیم که در حواشی میدان این تنش نیز آمریکا و متحدان اروپایی این کشور بیکار ننشسته و نوک پیکان را به سمت جانبداری ایران از حمله روسیه به اوکراین گرفته اند.

علی رغم پیام های منفی غرب بر علیه ایران شاهد هستیم که دولت های بزرگ در خاورمیانه از چندی پیش در زمینه برطرف کردن تنش ها با ایران گام های تاثیرگذاری را برداشته اند که خوشبختانه استقبال دولت رئیسی را به دنبال داشته است. بی هیچ شک و تردیدی سیاست ایران در خنثی سازی دخالت غربی‌ها در امور منطقه، بیانگر قدرت و نفوذ کشور ما در این بخش از پهنه آسیا می باشد‌. غربی ها برای فروش بیشترین تسلیحات جنگی به کرات کوشیده اند ایران را بعنوان عنصری خطرناک بر علیه کشورهای حاشیه خلیج فارس بشناسانند.

این حربه هیچگاه آن گونه که آنها انتظار داشتند جواب نداده است، گرچه باید اذعان داشت که خطرناک جلوه دادن ایران از یک سو و همچنین تهدید به تحریم دولت ها از سوی دیگر تبعات منفی زیانباری را به بخش اقتصادی ما وارد آورده است، مضافا اینکه برخی رویکردهای اشتباه دولتمردان پیشین در نداشتن اراده کافی برای عادی سازی روابط با همسایگان حاشیه خلیج فارس و از جمله عربستان، بهانه را دست غربی ها می داد تا بر ادعاهای پوچ خود دامن بزنند.

اکنون که زمینه همکاری با همسایگان در چهار گوشه کشور فراهم شده است، نمایندگان مجلس دوازدهم باید اهتمام خودشان را بر محور تقویت اقتصاد با حمایت از تولید کنندگان، ایجاد شهرک سازی در مراکز مستعد، حمایت از تاسیس بنادر در مجاورت دریا، فعال کردن کشتیرانی تجاری و …قرار دهند. رایزنی های بعمل آمده در ایجاد رونق تبادل کالا در مرزهای غربی بخوبی ثابت کرده است که همسویی دستگاه دیپلماسی دولت با نمایندگان نواحی مرزی می تواند به این بستر کمک شایانی برساند.

فعال کردن مرزها و وصل به بازارهای بین المللی می تواند بازارچه های مرزی را گسترش بخشیده و فرایند تبادل کالا را تا عمق مرکزی ترین شهرهای کشور گسترش بخشد. کاری که در غرب به مرکزیت شهر بانه در حال انجام شدن است و در صورت همه گیر شدن این فرایند، بیشماری از علاقمندان جذب فعالیت در بازار سرمایه شده و به شغل و درآمد پایدار خواهند رسید.

نویسنده : طاهر جانی

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن